היפוכונדריה

מהי היפוכונדריה?

ליאור הוא אדם בריא בדרך כלל, אבל מחשבות על מצב בריאותו וגופו לא נותנות לו מנוח. הוא עסוק שעות רבות בגוף שלו, פוחד לחלות, במיוחד במחלות קשות. כשהוא קורא על מחלה שלא הכיר, ליאור נוטה לחפש תסמינים ולהיות משוכנע כי הם אכן קיימים אצלו. לעיתים הוא אף בטוח שיש לו מחלה קשה, על אף שלא קיבל אבחנה אובייקטיבית. ליאור מבקר אצל הרופא לעיתים קרובות, ומבקש שוב ושוב בדיקות והדמיות כדי לבחון את מצבו הרפואי. בנוסף, הוא מרבה לשאול את סובביו האם הכאב שהוא חש תקין לדעתם, ולחפש את אישורם למצבו הבריאותי.

היפוכונדריה או חרדת בריאות (Illness Anxiety Disorde) היא הפרעה המתאפיינת בחשש מופרז ממחלות ועיסוק אובססיבי בנושא הבריאות הגופנית. המתמודדים עם הפרעה זו, מפרשים תסמינים גופניים כמו עייפות, כאב ראש קל או כאב בטן כמסוכנים, וחוששים או בטוחים כי הם ביטוי למחלה קשה, על אף שבדיקות רפואיות מבהירות אחרת. חלק מהמתמודדים עם ההפרעה, יבקרו רבות אצל רופאים על מנת לבדוק את מצבם הגופני, ולקבל אישור לכך שבריאותם תקינה. הם ייטו לבקש חוות דעת או בדיקות נוספות, וגם אחרי שהבדיקות יצאו תקינות, הרגיעה תהיה קצרת טווח עד לחשש הבא. רבים מהמתמודדים עם היפוכונדריה, יחוו חרדה בעת בדיקה רפואית, כך שלחץ הדם שלהם יעלה, ותוצאות הבדיקות יצביעו על חריגה מהנורמה, אף על פי שאין בעיה בפועל. מצב זה נקרא "תסמונת החלוק הלבן".

השכיחות המוערכת להיפוכונדריה באוכלוסייה נעה בין 1.3% ל 10%. שיעור הסובלים ממנה דומה בין גברים לנשים. ההפרעה מתבטאת בשתי צורות עיקריות: הראשונה היא בדיקות רפואיות מרובות שלא לצורך, והשנייה היא הימנעות מטיפול ומבדיקות, מתוך חרדה שמא בבדיקות יתגלה לאדם שהוא חולה. בשני מצבים אלו, אין ממצא שאכן מבשר על מחלה כזו או אחרת. אנשים עם הפרעה זו ירבו לדבר על התסמינים שהם חשים וקשה מאד להרגיע אותם. בחלק מהמקרים התלונות יתארו  מחושים אמיתיים, אם כי בדרך כלל הם יהיו ביטוי למחלות קלות, ולא קשות ומסוכנות כמו שהאדם מדמיין.

המשותף להפרעה טורדנית כפייתית (OCD) ולהיפוכונדריה הוא ששני ההפרעות מתאפיינות בתחושת מצוקה, ובקיום אובססיביות וקומפולסיביות. עם זאת, הפרעה טורדנית כפייתית מתייחסת לספקטרום נרחב של תמות ועשויה להופיע במגוון תחומי חיים, בעוד שבהיפוכונדריה עסוק האדם רק במכאובי הגוף. הבדל נוסף הוא שאדם עם הפרעה טורדנית כפייתית עשוי להיות חרד מפני אפשרות של מחלה בעתיד. אדם עם היפוכונדריה לעומת זאת חרד מפני אפשרות של מחלה עכשיו.